Náthská tradice

Kdo jsou Náthové

Otevření hledači pravdy a reality.

Univerzalistický duchovní pragmatismus.

Tradice ochraňuje techniky yógy, které vedou k přímé, osobní zkušenosti Reality a předává je kvalifikovaným aspirantům bez závislosti na pohlaví, náboženství, sociální a ekonomické postavení apod.

náthská tradice

Náthská tradice

Tradice zahrnuje mnoho druhů životního stylu a praxe.

Od celibátních asketů, přes experimentální tantriky, rodině žijící světské aspiranty až extrémní praxi např. Aghori.

Spojuje nás společná úcta ke Guru Góraknáthovi, “sebespasující” snaha kultivace těla a mysli yógou, vztah k veškerenstvu a služba společnosti.

Náth znamená vládce, mistr, ale také ochránce.

Vládce těla a mysli, vnitřní i vnější reality, 
ochránce systému kultivace osobnosti yógovými technikami.

Panth znamená stezka, cesta.

 

Původní tradice je všenáboženská, zahrnovala aspiranty všech náboženství.

Meditační zkušenost pak aspiranty přirozeně vedla
od náboženství k universalismu.

Tradice nerozlišovala kasty a ani pohlaví.

Historicky se váže na osobu Adinátha “první vládce”.
Jeho vyobrazení je na pečetích z Harapy, cca 2000 př. n. l.
Předchází tedy např. védské texty..

Nath panth (stezka), mnohem později sampradaya (organizovaná sekta) se vyvinula ze Siddha Sampradaya (Avadhuta Sampradaya), která byla univerzalistickou praxí všech yóga tradic Shramanů (usilujících) o přímou zkušenost – Džinismu, Buddhismu, Hinduismu atd. v období 6.-11.stol.

Proběhlo několik velkých vlivů:

Vlivy tantrických šivájistických sekt

  • Pashupatha (Lakulisa) původní přísný asketismus, cca od 2.stol. moderního letopočtu
  • Kapalika extrémní tantra z Pashupatha šiváismu s  aktistickou vamachara praxí
  • aghori, kaula, velmi aktivní od cca 6.stol, existující ale dávno před tím
  • Kalamukha společensky angažovaní reformátoři z Pashupatha, aktivní cca od 8.stol.

Vlivy Buddhistických sekt 

Transformace tradic Mahayana – Vajrayana – Siddhayana, cca od 5.-10. stol.

Kaula Yogini Tantra Guru Matsyendranáth, vnější sexuální rituály, cca od 9.stol.

 

náthská tradice

Historie Náthů

Vznik Náthských sekt jako organizovaných skupin přisuzujeme až Yógí Górakhnáthovi:

Hatha yóga Guru Gorakhnáth, monastická askeze a yóga, cca od 10.stol.
Náth panths původně mnoho sekt

– Sufijské vlivy – Hajji Ratannáth, cca od 13.stol.
– Vaišnavské vlivy – Gyaneshwar, cca od 13.stol.

1567 Thanesar válka asketů – Yógíni (Kurové a Giri – horští) proti Sannyasinům (Puri-usazení, městští)
Boj o právo na přednostní svatou koupel a nároky na pozemky
Liberální muslimský král Akbar se lstí přidal k sannyasi a “yógíni” prohráli.
Tím hinduismus převládl, upozadil původní univerzalismus
Zničení a sloučení mnoha Panthů, zákaz nošení zbraní pro Náthy
Exkomunikace ne-hinduistických sekt Náthů

– Hinduistická dominance – Dharamnáth, cca 15. stol.
– Mastnáth, cca 18 stol.

1906 Akhil Bharatvarsiya Avadhut Bhes Barah Panth Yogi Mahasabha
– nový oficiální název sloučených Náthů
– zůstalo 12 hindu panthů
– některé neoficiální, neuznané Panthy přežívají dodnes

Aktuální situace je politováníhodná.
Tradiční yógu a meditaci již zná jen několik Guruů.
Moderní praxe Náthů se soustředí na Bhakti a rozdíly oproti ostatním hindu tradicím jsou téměř smazány.

 

náthská tradice

Základní principy

Žák by měl překonat svého mistra, pouze tak bude tradice vzkvétat a moudrost věků bude předána do dalších generací.

Náthem se aspirant stává iniciačním rituálem.
Pro aspiranty žijící rodinným životem je jiná než pro askety.

Dykša – iniciace
Sadhana – kultivační program těla a mysli
Seva – hmotná i nehmotná podpora Gurua a ášramu
Guru Mantra – osobní mantra od Gurua
Nama Karana Samskara – duchovní jméno

Asketa podstupuje tyto stupně iniciace:

  • Čóti dykša základní iniciace titul Aughar Pir Jenevue (Náthský amulet)
  • Khán číra dykša plná iniciace titul Daršaný Yógí Kundal (Náthské naušnice)
  • Vibbhutti dykša absolutní zřeknutí světa 12 let života v popelu, dredy
  • Upadéši dykša tajné znalosti o životě a smrti

Aughar je podroben důkladnému výcviku od svého Gurua, musí ovládnout své tělo a mysl. Je oholen, pomazán popelem a zříká se světského života. Nosí pouze oranžovou barvu, Lunghi (sukni), Alfi (róba), Paghri (turban), musí mít stále na krku Jenevue (iniciační amulet), poslouchá svého Gurua, disciplinovaně praktikuje svoji Sadhanu (kultivační program) a slouží svému Guruovi a jeho Ašrámu. Nesmí pracovat za úplatu, nosit zbraň ani se oženit. Musí být schopen snášet příkoří bez reakce.

Až je s ním Guru spokojen iniciuje ho za plnohodnotného Nátha – Darshani Nath. Znovu ho oholí, pomaže popelem, rituálně mu nožem prořeže ušní chrupavky před zraky stařešinů tradice. Později do děr umístí velké těžké hliněné náušnice (Kundal).

Nava Náth, nově iniciovaný pak tráví 21-40 dní usilovné meditace a hojení v izolaci. Guru mu slouží a uctívá ho jako Gorakshanátha. Najíst dostává jen, aby přežil. Po uplynutí doby odloučení od společnosti se uspořádá slavnost (Ganga Jeli) s účastí místních Náthů a nový Darshani Yogi je představen veřejnosti.

Zbytek života se věnuje yoze a meditaci a může i sloužit společnosti za podmínek, které mu stanoví jeho Guru. Každý Guru se snaží, aby se jeho žák stal lepším, než je on sám. Pouze tak je dokonáno.

Rituál řezání chrupavek uší je pro Náthy posvátný, teprve poté je aspirant považovaný za dospělého. Aughar musí prokázat kontrolu mysli v bolesti. Není užito žádných léků, ani při operaci, ani při hojení. Prořezáním nervů v kořenech ušní chrupavky dojde k ovlivnění Kuhu Nadi a Shushumny. Tok „kapajícího“ Bindu je obrácen vzhůru (Urdhvareta, Ulta). Kundalini pronikne skrze Chakry a Granthi a Yogi dosáhne Darshana „ hluboký vhled“.

02 Guru Kripa Hi Kevalam
_063
09 9 days after Cheera Diksha
393797115_853535563439609_6943760399520146214_n
kishannath
samundra_nath
náthská tradice

Struktura tradice

Náthové jsou rozděleni:

  • do 12 Panthů (stezek)
  • uctívají 9 Nava Náthů, 84 Siddhů (yogi abnormálních schopností) a 64 Yogini (mistrině yogy).

Náthové spravují přibližně 500 Nátha Ašrámů v Indii, ale většina se ale tradičně toulá světem (Ramata).

Hlavní slovo má Jamat – rada vybraných asketů, kteří pendlují po Indii a nechybí při žádné důležitější události. Dříve bývalo mnoho iniciovaných asketek (Yogini). Ty ale již dnes pod vlivem patriarchální společnosti Hinduistů a civilizace tvoří jen výjimky.

Původní učení Gorakhnátha je nenáboženské, bez rozdílu pohlaví, rasy, společenského postavení, založené na úsilí sebespasení. Adepti Náthů pocházeli z různých náboženských rodin a společenských kast a nebylo mezi nimi po iniciaci rozdílu. Skuteční aspiranti Yogy žijí mimo mentální rámec vzdělání, kultury či náboženství.

Nejautentičtější zdroj učení Gorakhnátha jsou Gorakh Sabadi – rčení, která se dochovala ústní lidovou slovesností.

Guru Yógí Sat Náth je přeložil a vydal pod názvem:
Rčení Náthských Guruů – k dispozici v ašrámu.

Náthové se uměli přizpůsobit védské, muslimské i Britské dominanci, zanechalo to na nich však velké stopy. Většina dnešních Náthů se téměř neodlišují od ostatních Indických asketů, sešli z cesty a nejsou schopni si už ani uvědomit rozdíl. Některé výjimečné osobnosti mezi Náthy však udržují starou tradici bez védských vlivů.

Prvním krokem Yogy je ovládnout Pinda – individuální mikrokosmos těla a mysli. K tomu se používají techniky jako:

  • Mitahara (harmonizující strava)
  • Shatkarma (očistné techniky)
  • Asana (protažení a posílení těla do meditační pozice)
  • Pranayama (expanze potenciálu)
  • Mudra (probuzení vnitřní citlivosti a kontroly),
  • Bandha (odstranění psychických uzlů lpění),
  • Chakra Shuddhi (harmonizace čaker)
  • Chitta Shuddhi (vyčištění mysli) atd.

Harmonie těla a mysli otevře Hridaya (soucit srdce). Meditační techniky vyčistí mysl do Unmani, stav bez myšlení. Ryzí cit vědomí v přítomnosti. V Unmani je Shunya (prázdnota), stav přirozenosti bez omezení mysli. V Shunya Yogi prožívá Anda (makrokosmos).

Makrokosmos není odlišný od kultivovaného mikrokosmu, absolutno od adepta, vnější je přítomno uvnitř, to je Samarasa – slynutí. K tomuto stavu vede pouze meditace.

Kniha

Rčení Náthských Guruů

Sbírka ústní Náthské slovesnosti.

Překlad 315 rčení v kvalitní pevné vazbě.

Originální text v dévanagarí, český překlad a QR kód s nahrávkou originálního znění v podání indického hudebníka Tansena Shriwastavy.